Large-scale installation "MELANCHOLY"

In her latest series of paintings “MELANCHOLY”, the artist focuses on creating places that are secluded, alienated, sometimes lonely and existential, as well as on imagining their architecture and fictional scenarios, offering the viewer the role of an observer. It is loneliness and daily life that provokes a melancholic atmosphere in the painting, urging the viewer to look for logic and visual elements of painting that acknowledge the melancholy. The paintings surprise you and speak to you with their amplitude and scale that continues the tradition of Latvian monumental painting. To reach full and clear story lines that interlink the paintings of the installation, the author has made an artist's book, where in the shape of records and stories of nostalgic memories, small fragments of texts have been compiled. The narrative captured in these fragments links them to one of the paintings.

Excerpt from the artist's book:

 

I NEVER HEARD ANYONE

NEITHER RETURNING, NOR LEAVING.

I WATCHED IN THE SWIMMING POOL OF THE HOLIDAY HOUSE

THE NUMB WATER,

WHERE EVEN TREES WERE SCARED TO APPEAR AS SILHOUETTES.

ALL AROUND IT WAS CALM.. THERE WAS NO WIND.

I WATCHED THE SWIMMING POOL

IN BOTH LIFE AND PAINTING

AND I GOT OVERWHELMED BY THE THOUGHT

THAT SOMEONE – WITHOUT ME HEARING IT – HAD JUST GONE INTO THE HOUSE.

Jaunākajā gleznu sērijā autore pievēršas noslēgtu, atsvešinātu, dažkārt vientuļu dzīvi apliecinošu vietu, to arhitektūras un fiktīvu sadzīvisku sižetu radīšanai, skatītājam piedāvājot vērotāja lomu. Tieši vientulība un sadzīve gleznojumos provocē melanholisku noskaņu, mudinot skatītāju meklēt loģiskus, vizuālus gleznojumu elementus, kas melanholiju apstiprina. Gleznojumi pārsteidz un uzrunā ar savu vērienu un lielo formātu, kas turpina Latvijas monumentālās glezniecības tradīcijas. Lai panāktu pilnīgas un skaidras sižetiskās līnijas, kas savā starpā savieno instalācijas gleznojumus, autore veidojusi mākslinieka grāmatu, kurā nostalģisku atmiņu fiksāciju un stāstu veidā apkopoti nelieli tekstuāli fragmenti, kuros ietvertais vēstījums piesaista tos kādam no gleznojumiem.

Fragments no mākslinieka grāmatas “MELANHOLIJA”:

NEKAD NEDZIRDĒJU NEVIENU

NE PĀRNĀKAM, NE AIZEJAM.

ES VĒROJU VASARAS MĀJAS BASEINA

SASTINGUŠO ŪDENI,

KURĀ PAT KOKI BIJĀS PARĀDĪTIES KĀ SILUETI.

VISAPKĀRT BIJA RĀMS. VĒJA NEBIJA.

ES RAUDZĪJOS UZ BASEINU

GAN DZĪVĒ, GAN GLEZNĀ

UN MANI PĀRŅĒMA DOMA,

KA KĀDS MAN NEDZIRDOT TIKKO IR IEGĀJIS MĀJĀ.